Wprowadzenie i cel

Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze SA otrzymuje wiele wniosków o sponsorowanie inicjatyw od różnych podmiotów działających na rynku, prowadzących aktywności związane ze: sportem, kulturą, edukacją, działalnością społeczną, proekologiczną itp.

Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze SA realizuje działania z zakresu sponsoringu na zasadach zawartych w niniejszym dokumencie.

Celem działalności sponsoringowej prowadzonej przez Spółkę jest budowanie pozytywnego wizerunku oraz silnej pozycji rynkowej, która wspierać będzie cele strategiczne Spółki w perspektywie krótko- i długookresowej.

Celem zasad zawartych w niniejszym dokumencie jest określenie wytycznych do planowania i realizacji działań sponsoringowych w Spółce.

Niniejszy dokument zawiera wytyczne co do zakresu, celu i sposobu prowadzenia działalności sponsoringowej Spółki. Celem opracowania niniejszych zasad jest wyeliminowanie wszelkich niejasności, które mogłyby się pojawić w procesie rozpatrywania wniosków o sponsoring, ustalenie transparentnych zasad wyboru przedsięwzięć, które mogą być przedmiotem działań sponsoringowych oraz zapobieżenie działaniom nieefektywnym z punktu widzenia promocyjnego.

Polityka sponsoringu zawarta w niniejszym dokumencie dotyczy wszystkich pracowników Spółki – stałych i tymczasowych.

Niniejsza polityka odnosi się do wszelkich działań o charakterze sponsoringowym, bez względu na ich wartość.

1.  Ogólne zasady sponsoringu w Spółce

Działania sponsoringowe prowadzone przez Spółkę są dobrowolne i mogą mieć charakter finansowy, rzeczowy lub usługowy.

Prowadzone działania sponsoringowe muszą być spójne z misją, strategią i celami długoterminowymi Spółki.

Działania sponsoringowe podejmowane przez Spółkę powinny mieć cel komercyjny i prowadzić do osiągnięcia określonego efektu ekonomicznego/marketingowego, w szczególności do tworzenia i umacniania wizerunku zgodnego z celami Spółki oraz do budowania pozytywnych relacji z otoczeniem rynkowym Spółki.

2.  Obszary działań sponsoringowych Spółki

Sponsoring podejmowany przez Spółkę dotyczyć może w szczególności wspierania działań z obszaru:

  • sportu kwalifikowanego i amatorskiego oraz imprez o charakterze sportowym,
  • promocji zdrowego trybu życia i kultury fizycznej,
  • działalności kulturalnej i edukacyjnej,
  • inicjatyw proekologicznych,
  • akcji społecznych,
  • inicjatyw branżowych o profilu korespondującym z przedmiotem działalności Spółki.

3.  Zasięg podejmowanych działań sponsoringowych Spółki

Działania sponsoringowe Spółki koncentrować się będą na obszarze jej działania.

Spółka może także podejmować działania sponsoringowe w zakresie inicjatyw regionalnych i ogólnokrajowych.

4.  Planowanie działań sponsoringowych Spółki

W drugiej połowie każdego roku, jednak nie później niż do końca I kwartału roku, którego dotyczy, Zarząd opracowuje i przedkłada do zaopiniowania Radzie Nadzorczej plan działań sponsoringowych na rok następny w ramach Planu rzeczowo-finansowego.

Działania sponsoringowe w danym roku mogą być realizowane pod warunkiem wypracowania przez Spółkę w roku poprzedzającym zysku operacyjnego, a w momencie podpisywania umowy sponsoringowej posiadania przez Spółkę wolnych środków na rachunku bankowym.

5.  Schemat postępowania i podział kompetencji

Wnioski o sponsoring składane są na formularzu udostępnionym przez Spółkę na stronie www.renk.pl , który stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu.

Za planowanie, nadzorowanie i raportowanie działań sponsoringowych w Spółce odpowiedzialny jest Dział Sprzedaży i Marketingu.

Wnioski o sponsoring przekazywane są z inicjatywy Wnioskodawcy i trafiają do Zarządu Spółki oraz do Dyrektora Działu Sprzedaży i Marketingu.

Przy wyborze działań sponsoringowych Spółka kieruje się misją i strategią Spółki.

Analizę wniosków sponsoringowych oraz opinię wraz z rekomendacją dla Zarządu Spółki przygotowuje Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu lub wskazany przez niego pracownik.

Po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu, wniosek kierowany jest do realizacji przez Dział Sprzedaży i Marketingu.

Rozpatrywanie wniosków i wybór Projektów sponsoringowych realizowany jest według procedury pełnej lub uproszczonej, a wybór procedury dla danego Projektu zależy od oszacowanej wartości świadczenia, o które wnioskuje Wnioskodawca:

  • dla Projektów, dla których wartość wnioskowanego świadczenia realizowanego przez Sponsora nie przekracza 500 zł, stosowana jest procedura uproszczona,
  • dla Projektów, dla których wartość wnioskowanego świadczenia realizowanego przez Sponsora jest większa niż 500 zł, stosowana jest procedura pełna.

Procedura uproszczona obejmuje następujące działania:

  1. złożenie przez Wnioskodawcę wniosku o udzielenie wsparcia w formie sponsoringu,
  2. analiza wniosku i rekomendacja opracowana przez Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu lub wskazanego przez niego pracownika,
  3. decyzja Zarządu Spółki,
  4. przekazanie wniosku do realizacji przez Dział Sprzedaży i Marketingu na podstawie zgody wyrażonej przez Zarząd Spółki na formularzu wniosku lub odrzucenie wniosku,
  5. w przypadku odrzucenia przez Zarząd wniosku o sponsoring przekazanie sprawy do archiwizacji i poinformowanie Wnioskodawcy o decyzji odmownej,
  6. w przypadku podjęcia działań sponsoringowych przekazanie Sponsorowanemu informacji o decyzji Zarządu oraz o wykazie świadczeń na rzecz Sponsora,
  7. po zakończeniu Projektu pozyskanie od Sponsorowanego Raportu z realizacji działań objętych Projektem i archiwizacja dokumentacji związanej z podjętymi działaniami sponsoringowymi w ramach Imprezy.

Procedura pełna obejmuje następujące działania:

  1. złożenie przez Wnioskodawcę wniosku o udzielenie wsparcia w formie sponsoringu na Formularzu stanowiącym Załącznik 1 do niniejszego dokumentu,
  2. analiza wniosku i rekomendacja opracowana przez Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu lub wskazanego przez niego pracownika,
  3. decyzja Zarządu Spółki wyrażona uchwałą Zarządu,
  4. przekazanie wniosku do realizacji przez Dział Sprzedaży i Marketingu na podstawie zgody wyrażonej przez Zarząd Spółki w uchwale lub odrzucenie wniosku,
  5. w przypadku odrzucenia przez Zarząd wniosku o sponsoring przekazanie sprawy do archiwizacji przez Dział Sprzedaży i Marketingu i poinformowanie Wnioskodawcy o decyzji odmownej,
  6. w przypadku podjęcia działań sponsoringowych podpisanie Umowy sponsoringowej,
  7. po zakończeniu Imprezy pozyskanie od Sponsorowanego Raportu z realizacji Projektu sponsoringowego.

Dział Sprzedaży i Marketingu odpowiedzialny jest za archiwizację korespondencji, opinii, umowy i raportu dotyczącego poszczególnych Projektów sponsoringowych Spółki.

6.  Umowa sponsoringowa

Realizacja działań sponsoringowych odbywa się na podstawie umowy sponsoringowej.

Umowa sponsoringowa powinna zawierać klauzule umożliwiające Sponsorowi monitorowanie/weryfikowanie wydatków Sponsora w ramach działań objętych umową.

Umowa sponsoringowa powinna umożliwiać natychmiastowe zaprzestanie finansowania działań przez Sponsora w przypadku zaistnienia podejrzenia naruszenia prawa w ramach działań objętych umową.

Wzór umowy sponsoringowej stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.

7.  Raportowanie działań sponsoringowych

Przebieg realizowanych działań sponsoringowych podlega raportowaniu przez Sponsorowanego. Raport z realizacji Projektów sponsoringowych objętych wnioskiem lub umową sponsoringową powinien zawierać w szczególności:

  • Potwierdzenie realizacji działań opisanych we wniosku lub objętych umową sponsoringową;
  • Dokumentację ze zrealizowanych działań objętych umową sponsoringową, w tym m.in.:
    • dokumentację zdjęciową,
    • materiały promocyjne użyte podczas wydarzenia,
    • ocenę efektywności podjętych działań pod kątem ich wpływu na wzrost znajomości marki Sponsora oraz oddziaływania na relacje Sponsora z otoczeniem rynkowym.

Raport z realizacji Projektu sponsoringowego powinien zostać podpisany przez przedstawiciela Sponsorowanego i zatwierdzony przez Dyrektora Działu Sprzedaży i Marketingu Spółki.

Dział Sprzedaży i Marketingu opracowuje kwartalne i roczne raporty z realizacji działań sponsoringowych.

8.  Ujęcie wydatków na działania sponsoringowe

Wydatki sponsoringowe Spółki stanowią element składowy budżetu marketingowego na dany rok.

Dla prawidłowego ujmowania w kosztach wydatków na działania sponsoringowe w Spółce zostaną wyodrębnione odpowiednie konta księgowe, na których ewidencjonowane będą wydatki na sponsoring.

Załączniki:

  1. Wniosek o udzielenie wsparcia w formie sponsoringu
  2. Wzór umowy sponsoringowej

Skontaktuj się