REGULAMIN KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ i POWIERZCHNI NA TERENIE POMORSKIEGO HURTOWEGO
CENTRUM ROLNO-SPOŻYWCZEGO W GDAŃSKU
Art. 1. Przepisy ogólne
- Pomorskie Centrum Hurtowe zwane dalej PCH jest kompleksem obiektów służących do prowadzenia handlu hurtowego artykułami konsumpcyjnymi, w szczególności artykułami rolno-spożywczymi i ich przetworami.
- Administratorem PCH jest Pomorskie Hurtowe Centrum Rolno-Spożywcze S.A. zwane dalej PHCR-S S.A.
- Właścicielem nieruchomości, na których położone jest PCH jest PHCR-S S.A.
- Regulamin Korzystania z Urządzeń i Powierzchni na terenie określa zasady funkcjonowania PCH, sprawy organizacyjne i porządkowe.
- Regulamin niniejszy obowiązuje na terenie i w obiektach będących własnością PHCR-S S.A. i dotyczy wszystkich osób przebywających na terenie PCH.
Art. 2. Obszar handlu i powierzchnie PCH
- Handel hurtowy odbywa się na wydzielonych do tych celów powierzchniach PCH w Gdańsku-Barniewicach.
- Powierzchnia PCH dzieli się na:
• powierzchnię handlową
• powierzchnię magazynową
• powierzchnię komunikacyjną
• powierzchnię socjalno-biurową
• powierzchnię parkingową
• powierzchnie pozostałe (m.in. tereny zielone) - Przez powierzchnię handlową rozumie się wydzielone części powierzchni PCH, na których odbywa się handel hurtowy towarami dopuszczonymi do obrotu na terenie PCH, oraz działalność gastronomiczna i usługowa.
- Powierzchnia handlowa dzieli się na powierzchnię handlową w halach oraz powierzchnię handlową na placu.
- Na terenie PCH zlokalizowane są trzy hale o profilach kwiaciarskim, warzywno-owocowym i ogólnospożywczym oraz 3 wiaty do handlu sezonowego.
a) w hali nr 1 o profilu kwiaciarskim realizowany jest handel hurtowy kwiatami świeżymi i sztucznymi oraz galanterią florystyczną, zniczami oraz artykułami ogrodniczymi.
b) w hali nr 2 realizowany jest handel hurtowy w sektorach branżowych.
c) w hali nr 3 realizowana jest działalność handlowa i magazynowa artykułów spożywczych, kosmetycznych oraz przemysłowych.
d) na powierzchni handlowej na placu realizowany jest handel hurtowy roślinami, owocami i warzywami. - Powierzchnia hal dzieli się na:
• powierzchnię handlową (boksy),
• powierzchnię komunikacyjną wewnętrzną,
• powierzchnię socjalną,
• powierzchnię techniczną,
• powierzchnię gastronomiczną,
• powierzchnię magazynową. - Podstawową jednostką, na której realizowany jest handel hurtowy w halach jest boks.
- Boksem nazywamy fizycznie wydzieloną część powierzchni handlowej hali. Zmiany ilości boksów, ich powierzchni i standardu, mogą być regulowane Zarządzeniem Administracji PCH.
- Powierzchnia socjalna w halach ma charakter ogólnodostępny.
- Powierzchnia komunikacyjna jest wydzieloną i oznakowaną częścią powierzchni PCH i służy do przemieszczania się po jego terenie. Dzieli się na powierzchnię komunikacyjną wewnętrzną – w halach i wiatach oraz powierzchnię komunikacyjną zewnętrzną – poza halami i wiatami.
- Powierzchnia parkingowa jest wydzieloną i oznakowaną częścią powierzchni PCH i służy do parkowania pojazdów sprzedających, kupujących i dostawców. Przepisy art. 5 niniejszego Regulaminu stosuje się odpowiednio.
- 10% powierzchni handlowej w poszczególnych halach pozostaje do dyspozycji Administracji PCH m in. dla potrzeb promocji nowych produktów rolnych lub ich producentów, producentów lub sprzedawców o znaczącym udziale w rynku, nowopowstających grup producentów rolnych, świadczenia usług.
- Do powierzchni magazynowych zalicza się chłodnię w hali kwiatowej. Chłodnia ta dostępna jest za odrębną opłatą, dla najemców boksów w tej hali.
Art. 3. Godziny funkcjonowania i otwarcia
- PCH funkcjonuje przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu, również w okresach świątecznych.
- Godziny handlu ustala Administracja w trybie Zarządzenia.
Art. 4. Sprzedający
- Sprzedającymi w halach mogą być wyłącznie osoby fizyczne i prawne, z którymi zawarta została umowa najmu powierzchni handlowej na terenie PCH.
- Na sprzedających ciąży obowiązek posiadania odpowiednich zezwoleń wymaganych przepisami prawa.
Art. 5. Wstęp i pobyt na terenie PCH
- Prawo wstępu i pobytu na terenie PCH przysługuje jedynie osobom do tego upoważnionym, które zapoznały się
i zaakceptowały postanowienia niniejszego regulaminu. Nabycie biletu lub przepustki (kart wjazdowych) jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o zapoznaniu się z treścią niniejszego Regulaminu i wyrażeniu zgody na stosowanie zasad w nim określonych. - Przez upoważnienie rozumie się posiadanie ważnego dokumentu – przepustki lub biletu wydanego przez Administrację PCH.
- Przepustki są dokumentem uprawniającym do wielokrotnego wstępu na teren PCH. Przepustki dla poszczególnych osób i/lub firm są zróżnicowane pod względem zakresu uprawnień w ramach prawa wstępu i pobytu na terenie PCH. Szczegółowy zakres tych uprawnień określi Zarządzenie Administracji PCH.
- Bilety są dowodem uprawniającym do jednokrotnego wjazdu na teren PCH w czasie godzin handlu.
- Najemcy boksów i ich pracownicy oraz dostawcy mają prawo do wstępu na teren PCH w czasie jego funkcjonowania.
- Czas pracy podmiotów świadczących czynności usługowe w stosunku do działalności handlowej będzie określany przez Administrację.
- Kupujący mają prawo wstępu i pobytu na terenie PCH jedynie w godzinach handlu.
- Na terenie PCH obowiązuje zakaz:
• wstępu i pobytu osób nietrzeźwym oraz spożywania napojów alkoholowych poza punktami gastronomicznymi posiadającymi stosowne zezwolenie,
• palenia tytoniu poza wyznaczonymi miejscami,
• wprowadzania zwierząt,
• uprawiania gier hazardowych. - Dzieci poniżej lat 15 mogą przebywać na terenie PCH jedynie pod opieką osób dorosłych.
Art. 6. Zasady najmu powierzchni i opłaty
- Najem powierzchni unormowany jest w niniejszym Regulaminie oraz w Cenniku Opłat.
- Dla poszczególnych rodzajów powierzchni będą zawierane odrębne umowy najmu.
- Podnajmowanie i użyczanie powierzchni na terenie PCH jest możliwe tylko po złożeniu pisemnej prośby do Administracji Rënku i otrzymaniu pisemnej zgody. Stwierdzony fakt podnajęcia bez uzyskania ww. zgody uprawnia Administrację PCH do rozwiązania umowy najmu ze skutkiem natychmiastowym.
- W przypadku zwolnienia przez Najemcę powierzchni handlowej w hali, zawarcie umowy Najmu z innym podmiotem odbywa się po przeprowadzeniu konkursu ofert, w którym wygrywa oferta podmiotu, który zaoferował najwyższy czynsz. Dopuszcza się możliwość odstępstwa od konkursu ofert, jeżeli wynajęcie zwolnionej powierzchni następuje na rzecz dotychczasowego najemcy, wynajmującego dotychczas powierzchnię sąsiadującą z powierzchnią przeznaczoną do wynajmu.
- Czynsz najmu powierzchni ustalony będzie zgodnie ze stawkami określonymi w umowie najmu oraz w Cenniku Opłat.
- Najemcy poza czynszem za najem powierzchni będą ponosili opłaty dodatkowe.
- W skład opłat dodatkowych wchodzą: energia elektryczna i cieplna, woda, porządkowanie terenu, wywóz śmieci i odśnieżanie terenu PCH, inne.
- Opłaty dodatkowe będą rozliczane wg wskazań liczników. Część opłat dodatkowych nie podlegająca pomiarowi licznikowemu będzie rozliczana proporcjonalnie do najmowanej powierzchni lub zgodnie z zarządzeniem Administracji PCH.
- Umowa może określać inne zasady najmu niż zawarte w niniejszym Regulaminie.
Art. 7. Korzystanie i utrzymanie powierzchni PCH
- Z udostępnionych powierzchni PCH można korzystać wyłącznie dla celów oraz na warunkach określonych w niniejszym Regulaminie i Umowie Najmu powierzchni.
- Wszyscy przebywający na terenie PCH Rënk zobowiązani są do zachowania czystości na całym terenie PCH.
- Najemcy zobowiązani są do utrzymania w czystości powierzchni najmowanej oraz powierzchni bezpośrednio do niej przyległej.
- Osoby przebywające na terenie PCH Rënk powinny niezwłocznie zgłaszać Administracji występowanie na terenie szkodników (gryzoni i owadów).
Art. 8. Oznakowanie wynajmowanej powierzchni
- Wynajmowana powierzchnia powinna być oznakowana w sposób widoczny – nazwiskiem najemcy lub firmą i numerem powierzchni handlowej. Sposób oznakowania i szatę graficzną określa Administracja.
- Wystrój wewnętrzny powierzchni handlowej pozostaje w gestii najemcy. Nie może on jednak bez uprzedniej zgody Administracji trwale naruszać stanu najmowanej powierzchni. Nie dopuszcza się umieszczania treści nieetycznych, nieestetycznych czy rażących dobry smak.
- Reklama na zewnątrz powierzchni handlowej może być umieszczona po zawarciu odpowiedniej umowy z Administracją PCH.
Art. 9. Towary dopuszczone do handlu hurtowego
- Na terenie PCH można sprzedawać artykuły rolno-spożywcze i ich przetwory, kwiaty, galanterię kwiaciarską, znicze, artykuły dekoracyjne, opakowania i wyroby chemii gospodarczej.
- Zarząd PHCR-S S.A. ma prawo dopuszczenia do obrotu towarów innych niż wymienionych w pkt. 1, jak również wyłączenia z obrotu niektórych towarów.
- Sprzedaż mięsa, wyrobów wędliniarskich oraz ryb świeżych i ich przetworów może być dokonywana za zgodą Administracji PCH i odpowiednich władz sanitarnych.
Art. 10. Sprzedaż i magazynowanie
- Towar przeznaczony do sprzedaży może być oferowany wyłącznie w miejscach i czasie do tego przeznaczonym.
- Niedopuszczalne jest wystawianie towaru na sprzedaż i handlowanie na powierzchniach przeznaczonych do realizacji innych celów.
- Na terenie PCH zakazuje się handlu artykułami:
– mogącymi spowodować wybuch lub podobne zagrożenie,
– wydzielającymi specyficzny zapach,
– skażonymi niebezpiecznymi substancjami,
– które mogą zakłócać prowadzenie handlu przez innych najemców, - W przypadku stwierdzenia, iż w boksie znajdują się wymienione powyżej artykuły, Administracja Spółki jest zobowiązana do ich natychmiastowego usunięcia z obiektu.
- Za przestrzeganie w/w zasad odpowiedzialny jest dyżurujący inspektor, którego polecenia winny być niezwłocznie wykonane.
- W przypadku wątpliwości, w kwestii możliwości handlu określonymi produktami należy uzyskać zgodę dyżurnego inspektora.
Art. 11. Zbędne opakowania, odpadki, śmieci i towar zepsuty
- Zbędne opakowania (kartony, skrzynki, palety itp.), odpadki oraz towary zepsute lub wyłączone z obrotu należy niezwłocznie na własny koszt usunąć z terenu PCH.
- Drobne odpadki należy gromadzić w specjalnych pojemnikach lub workach foliowych i pozostawić w miejscach do tego wyznaczonych.
- Zakazuje się wwożenia i pozostawiania na terenie PCH zbędnych opakowań, śmieci, odpadków czy towarów zepsutych.
- Administracja ma prawo kontroli pojazdów wjeżdżających i opuszczających teren PCH.
Art. 12. Ruch pojazdów i pieszych
- Na terenie PCH ruch pieszych i pojazdów odbywa się z zachowaniem przepisów Kodeksu Drogowego i stosownie do poleceń Administracji.
- Czynności związane z dostawą, sprzedażą i odbiorem towaru mogą odbywać się wyłącznie w czasie i miejscach do tego wyznaczonych.
- Pojazdy i osoby dokonujące dostawy lub odbioru (zakupu) towarów po dokonaniu niezbędnych czynności zobowiązane są udać się do miejsc parkingowych lub opuścić teren PCH.
- Załadunek, rozładunek oraz przemieszczenie towarów odbywa się przy pomocy urządzeń ręcznych, elektrycznych lub spalinowych, należących do najmujących, dostawców bądź będących w gestii powołanych do tego podmiotów. Urządzenia te muszą być oznakowane. Osoby obsługujące w/w. urządzenia powinny legitymować się stosownymi uprawnieniami.
- Pozostawienie pojazdów na terenie PCH na dzień następny jest niedopuszczalne.
Art. 13. Oczyszczanie i odśnieżanie terenu
- Administracja zapewnia sprzątanie i odśnieżanie powierzchni PCH, z wyjątkiem powierzchni handlowej.
- Teren PCH może być sprzątany tylko po zakończeniu godzin handlu. W uzasadnionych wypadkach sprzątania można dokonywać w godzinach handlu.
- Najemcy zobowiązani są do utrzymania czystości na wynajmowanej powierzchni handlowej i powierzchni bezpośrednio do niej przyległej. Administracja ma prawo kontroli czystości najmowanych powierzchni.
Art. 14. Ubezpieczenia i odpowiedzialność
- Najemcy zobowiązani są dokonać ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej (ubezpieczenia OC).
- PHCR-S S.A. nie ponosi odpowiedzialności za kradzieże lub uszkodzenia pojazdów oraz towarów oraz szkody wynikłe
ze zdarzeń losowych i awarii nie zawinionych przez Administrację.
Art. 15. Nadzór. Egzekucja
- Administracja jest upoważniona do wydawania instrukcji i zarządzeń porządkowych.
- Osoby przebywające na terenie PCH zobowiązane są do przestrzegania regulaminów, zarządzeń i instrukcji zarówno wydawanych przez Administrację jak i przepisów ogólnie obowiązujących (m.in. przepisów ppoż., BHP itd.).
- W przypadku naruszenia przez osoby przebywające na terenie PCH lub inne osoby, zasad określonych w niniejszym Regulaminie, osoba naruszająca zobowiązana jest do zapłaty kar wymienionych z cenniku stanowiącym załącznik do niniejszego Regulaminu. Kary mogą być nakładane wielokrotnie. Administrator jest uprawniony do zakładania blokad kół samochodowych w pojazdach pozostawionych lub znajdujących się na terenie Centrum z naruszeniem niniejszego Regulaminu, w tym w przypadku nieuiszczenia przez posiadacza pojazdu opłat wymienionych w cenniku stanowiącym załącznik do Regulaminu w sposób i terminie tam wskazanych. Administrator zobowiązany jest do usunięcia blokady po uiszczeniu kary oraz opłat, o których mowa w zdaniach poprzedzających. Administrator nie odpowiada za szkody wyrządzone założeniem blokady koła samochodowego.
- Ze względu na publiczny charakter działania PHCR-S S.A. Administracja zastrzega sobie prawo zwrócenia się do służb miejskich i Policji o pomoc.
Art. 16. Szczególny tryb rozwiązywania umowy najmu
Poważne lub powtarzające się przypadki łamania regulaminów, instrukcji i zarządzeń upoważnia Administrację do nałożenia sankcji w postaci okresowego lub trwałego usunięcia osoby przebywającej na terenie PCH, w tym do rozwiązania umów najmu lub dzierżawy ze skutkiem natychmiastowym. Do przypadków takich zalicza się w szczególności:
• uniemożliwianie Administracji dokonywania niezbędnych kontroli przedmiotów najmu,
• uporczywie nieterminowe uiszczanie opłat z tytułu najmu lub świadczeń dodatkowych lub zaleganie z w/w opłatami przez okres dłuższy niż 1 miesiąc,
• przeprowadzenie bez stosownych uzgodnień z Administracją zmian o trwałym charakterze w boksie/ach,
• dokonanie podnajmu lub poddzierżawy albo oddanie przedmiotu najmu do bezpłatnego lub odpłatnego użytkowania, bez zgody Administracji Rënku,
• nieprzestrzeganie zarządzeń Administracji w przedmiocie obowiązku ubezpieczeniowego,
• naruszenie postanowień niniejszego Regulaminu.
Regulamin Organizacji i Działalności Pomorskiego Centrum Hurtowego od dnia 01.01.2016 r.